newchangecatalystfinaltransp

Dag 1: Hoe je met een missie en commitment in actie kan komen richting je doelen.

red banner

Veranderen = in beweging komen

Uitstelgedrag. Twijfels. Afleiding. We kennen het allemaal. We hebben het plan om te verbeteren maar toch doen we het uiteindelijk niet. Maar hoe lang ga je wachten tot je het beste van jezelf eist? Je weet dat je beter kan. Je weet dat je meer kan doen. Iemand moet de controle nemen en dat kan je alleen zelf zijn.

Om jou te helpen met persoonlijke verandering is deze challenge in 5 stappen opgedeeld. Vandaag gaan we aan de slag met Rood. Daarna zullen er nog 4 lessen volgen.

changecatalystgif
Daadkrachtig veranderen.

Discipline ontwikkelen.

Prestaties verbeteren.

Harmonieus en effectief leven.

Met positiviteit doorgaan


Start de drietrapsraket

imageonline-co-transparentimage

We starten de challenge met het opbouwen van actie.

Met een missie, commitment, pact en positief risico ga je vandaag direct in beweging komen.

Loop door de stappen heen en bedenk met welk verbeterinitiatief jij aan de slag wil in je leven.


Stap 1. Een Missie & Commitment opstellen

datas
Voor de challenge heb je vast een zeker een doel in gedachten waar jij aan wil werken. Daarom is de eerste stap om dit doel vertalen naar een missie. Maar waarom is dit belangrijk?

De reden is dat een doel eindig is. Het is een specifiek punt waar je naartoe wil werken. En nu kunnen we ons wel focusen op dat doel, maar hoeveel motiveert dit doel je? Waarschijnlijk is het doel redelijk onzeker, ligt het ver in de toekomst en zie je op tegen al het werk dat je moet doen om dat doel te bereiken. Anders had je het wel uit jezelf gedaan. Dat maakt het lastig om direct motivatie te voelen.

Daarom vraag ik je om een missie op te stellen die beschrijft welke acties je dagelijks of wekelijks consistent moet uitvoeren om je doel te bereiken. Laat ik je hieronder wat voorbeelden geven.


Doel: 5 kilo afvallen of 5 kilo spieren bouwen.
Missie: dagelijks gezond eten en genoeg bewegen.

Doel: een product of dienst verkopen.
Missie: dagelijks werken aan je website, marketing, sales, product of dienst.

Doel: de beste versie van jezelf worden en onzekerheid overwinnen.
Missie: dagelijks aan je zelfontwikkeling werken en uit je comfort zone treden

Doel: gelukkiger en blijer worden.
Missie: dagelijks mediteren en dankbaarheidsoefeningen doen.

Doel: een nieuwe taal spreken.
Missie: dagelijks de taal leren, spreken en oefenen.

Zoals je ziet staat er bij de missie steeds 'dagelijks' voor. Dit komt omdat lange termijn doelen alleen te bereiken zijn met acties die je iedere dag weer uitvoert. Rome was ook niet in één dag gebouwd. In andere woorden, je missie bestaat uit acties die je dagelijks uitvoert om richting je doel toe te werken.

red banner

Schrijf nu jouw missie op

Pak pen en papier en schrijf op welke activiteit jij consistent wil gaan gaat uitvoeren in de aankomende jaren en waarom? Hoe brengt het uitvoeren van deze actie je dichter bij je doel? Zijn er verschillende acties waaruit deze missie bestaat?

Schrijf deze missie nu op en hoe je hiermee je doel bereikt.

In de rest van de challenge ontdek jij namelijk hoe je deze missie kan gebruiken om dagelijks in actie te komen.

Het gaat namelijk om de kleine stappen die je volgt die je uiteindelijk naar die eindbestemming brengen.

cfzfp9zmqwx51

Een Commitment opstellen

Nu je je missie hebt opgeschreven gaan we door met een kleine commitment opstellen. Een kleine commitment is een minimale toezegging over wat jij de aankomende 7 dagen gaat doen om te bewegen richting je doel en je missie.

Hiermee zal je het doel of de missie niet direct bereiken, maar het gaat er in dit geval om dat je actief het veranderproces start.

Of je nou een dagelijkse kleine commitment maakt of een iets grotere commitment maar dan om de dag. Of 3x per week kan ook. Dit maakt niet uit.

Het hoeft namelijk niet direct met 100% intensiteit. Eerst gaat het om in beweging komen en momentum opbouwen. Hieronder deel ik wat voorbeelden van commitments.

commitmentrood

Wat ga jij in de aankomende 7 dagen doen wat je tot nu toe niet hebt gedaan?

- Iedere dag 3x10 pushups?

- 15 minuten een rondje lopen buiten?

- Om de dag een halfuurtje lezen?

- Iedere dag 5 minuten mediteren?

- Iedere dag 5 minuten visualiseren?

Verzin je eigen variant van je commitment maar zet iets op papier waarvan je het realistisch acht dat je het ook daadwerkelijk uitvoert.

Schrijf nu deze commitment op.

Zo. Goed dat je nu een commitment aan jezelf gemaakt hebt. De meeste mensen overschatten echter hoe sterk de waan van de dag is die in de weg kan zitten. Dus om te garanderen dat je deze commitment toch uitvoert gaat de volgende stap over deze commitment met iemand anders delen in de vorm van een pact. Door een pact te maken met iemand anders zal je missie en commitment namelijk nog meer stuwkracht krijgen.


Stap 2. Een Ulysses Pact

ulysses-and-the-sirens-1909-herbert-james-draper
Er is een verhaal van Ulysses, een man die met zijn bemanningsleden op zee aan het varen was. Hij zag sirenen en wilde hen horen zingen. Maar hij wist dat ze hen gek zouden maken en ze daardoor de rotsen in zouden varen.

Daarom maakte hij een afspraak met zijn bemanning op de boot. Om de sirenen te weerstaan deden alle roeiers wax in hun horen, maar Ulysses wilde de sirenen horen. Hij gaf zijn mannen het bevel om hem vast te binden aan de mast en dat ze hem mochten aanvallen als hij zichzelf los kon maken.

Deze 'pact' van Ulysses met zijn crew gaf Ulysses geen andere mogelijkheid dan op koers te blijven. Natuurlijk, de sirenen wilden hem verleiden, maar zijn handen waren gebonden. De sirenen hadden geen macht meer. En door een pact te maken met iemand anders kan jij ook op koers blijven. Zo schep je externe verantwoordelijkheid waar je gehoor aan moet geven, in plaats van te luisteren naar de stemmen in je hoofd.

Dus maak vandaag nog een pact met iemand over je commitment. Bel of app iemand en vertel wat je deze 7 dagen gaat doen om jezelf te bewijzen. Door deze belofte schep je de verwachting dat jij aan je doelen gaat werken en die persoon laat weten dat je aan een nieuw initiatief werkt. Kortom, een Ulysses Pact is een krachtige manier om jezelf te pushen om écht die stap te maken en een stok achter de deur te hebben. Zonder sociale druk is het namelijk een stuk makkelijker om de handdoek in de ring te gooien.


Stap 3. 'Burn the boats'

Er was ooit een generaal genaamd Qiang Yu, die een nieuw koningrijk wilde veroveren. Toen zijn soldaten aan het uitrusten waren gaf hij het order om de schepen te verbranden, zodat ze geen weg terug hadden. Hij maakte de keus simpel voor ze.

"Of je wint de oorlog, of je overleeft dit niet."

Dus op welke manier kan jij de boot achter je verbranden om op het goede pad te blijven? Zodat je de motivatie hebt om over te gaan op actie. Bijvoorbeeld: beloof de was van iemand te doen als je de commitment in deze challenge niet volgt. Of beloof een ander vervelend taakje te doen aan iemand, die je eigenlijk niet wil doen.

Schrijf nu op hoe jij de boot achter je gaat verbranden. Zet deze belofte bij je doel, missie en je commitment. Zorg voor geen weg terug. Maak een persoonlijke afspraak met iemand uit je directe omgeving zodat je écht iets riskeert.

Een andere effectieve optie is iemand 70 euro geven, waarbij je 10 euro per dag terug krijgt voor iedere dag dat je je persoonlijke commitment uitvoert. Deze methode speelt in op je aversie tegen verlies. Dus of het nou sporten, gezonde maaltijden maken, mediteren, lezen of dagelijks werken aan je project is. Zorg voor 'skin in the game'. Wacht niet langer met uitstelgedrag. Kom in actie! Burn the boat!

boot
red banner

3..2..1.. - Lanceer jezelf 

Natuurlijk brengt de missie je nu niet direct richting het einddoel. Echter helpt het je wel om die eerste stappen te maken richting je nieuwe identiteit. En met een nieuwe identiteit ontstaat er duurzame verandering in je levensstijl. Dus begin nu met actie en het vertrouwen komt later. Morgen zal ik bij je inchecken voor dag 2.

Dan zullen er nog 4 lessen volgen om je verder te helpen met:

- Consistentie en discipline (Blauw)
- Resultaat en succes (Oranje)
- Balans en effectiviteit (Groen)
- Flow en positiviteit (Geel)

Als laatste advies; voor het beste resultaat en maximale commitment raad ik je aan om een coach in armen te nemen die met jou samenwerkt aan je future self. Met kennis van gezonde voeding, genoeg beweging en hoe je gewoontes makkelijk kan opbouwen help ik jou in een vrijblijvend gesprek om effectief te veranderen.

Klik op de button hieronder voor een sessie.