Dag 3 van de Change Catalyst Challenge

orange banner

Succes behalen

pyramide3
In blauw heb je geleerd om met kleine gewoontes te starten. Toch lukt het niet altijd om deze lijn door te trekken tot succes. Dit komt vaak door de mentale barrieres die we allemaal hebben. Om écht succes te behalen zullen we dus eerst twijfels, ongeloof en angsten moeten overwinnen.

Daarom ga je vandaag ontdekken hoe je succes kan behalen met twee stappen:

1. Succes visualiseren en het geloven
2. Succes behalen door te groeien en je valkuilen te overkomen

Voor iedere stap deel ik oefeningen met je die jij dagelijks kan doen om steeds een beter resultaat te behalen.


Succes visualiseren

new future
Het is een feit dat 80-90% van onze gedachtes van vandaag ook de gedachtes zijn van gister en van morgen. Dit is een groot obstakel om succesvol te veranderen, want als je altijd hetzelfde denkt krijg je ook altijd hetzelfde resultaat. Daarom is het van essentieel belang om met nieuwe gedachtes aan de slag te gaan. Want op deze manier manifesteer je ook een ander resultaat en een andere mindset.

Stel je voor dat je bent afgestemd op een AM radiostation en alle andere frequenties negeert. Zo kan je nooit een FM zender ontvangen.

Daarom is succes visualiseren een manier om 'nieuwe' gedachtes te introduceren bij jezelf. Het ondersteunt jou om je antennes opnieuw in te stellen, zodat je kan identificeren met een nieuwe realiteit.


De voordelen van visualiseren

hqdefault
Je onderbewustzijn weet het verschil niet tussen verbeelding en realiteit. Dit betekent dat een geloof zo sterk kan zijn dat het je ook daadwerkelijk superkrachten geeft.

In een onderzoek van dokter Theodore Barber van de Amerikaanse universiteit in Washington is zelfs gebleken dat mensen zonder verdoving een operatie kunen ondergaan als ze geloven dat ze geen pijn kunnen voelen. Ook is gebleken uit ander onderzoek dat het mentaal oefenen van basketbal worpen ook daadwerkelijk hielp bij de resultaten. De groep die visualiseerde naast maar 2 keer fysiek  te oefenen scoorde bijna net zo goed als de groep die iedere dag in het echt oefende maar niet deed aan visualisatie.

Kortom, jezelf inbeelden dat je succesvol bent en dit nieuwe beeld ook daadwerkelijk voor je zien doet toch echt wat met je brein. Wat blijkt, visualiseren is onderdeel van je 'Alpha staat'. Een hersengolf die helpt bij het verbinden van je bewuste en onbewuste wereld.


Verbind je interne en externe wereld

Alphabrug
De Alpha brug staat voor de verbinding die Alpha golven maken tussen je interne en externe wereld. Alpha golven liggen namelijk precies tussen Theta golven (dominant bij hypnose en dromen) en Beta golven (dominant tijdens complex nadenken). Met een Alpha 'state' zijn we dus in verbinding, relaxed, bewust en voelen we ons in balans.

Dit is een cruciale stap om jezelf ook onderbewust richting succes te pushen. Het is te vaak zo dat we blijven hangen in een hoge Beta staat, met twijfels, angst, paniek of gewoon stress waardoor we niet kunnen verbinden met onze eigen diepere krachten.

orange banner

Oefeningen voor visualisatie

Of we gebruiken visualisatie als manier om actief ons eigen levenspad te bepalen, of we laten het leven gewoon op ons afkomen.

Beide zijn programmas die we afspelen. En beide werken. De keus is dus aan jou. Wil je een ongeleid projectiel zijn of wil je met intentie en verbeelding doelgericht naar een nieuwe toekomst werken?

Om jou te helpen met visualisatie deel ik hier 2 oefeningen met je om deze Alpha brug in je eigen leven te creëren.


1. Meditatie (zelf of geleid)

hersengolven
Met behulp van (geleide) meditatie kunnen we uit onze dagelijkse 'analyserende' staat komen en richting onze innerlijke kant bewegen. Hierdoor onstaan er ook fysiologische veranderingen in ons brein, waardoor we bevattelijk worden voor duurzame verandering van onze normen en waarden.

Op deze manier kunnen we met creatieve gedachtes aan de gang gaan en nieuwe mogelijkheden voor ons zien. In plaats van de waas van de dag is dit de plek waar we onze eigen 'stillness' kunnen vinden om vanuit een relaxte en creatieve manier met nieuwe gedachtepatronen aan de slag kunnen gaan.

Dit is ook zeker van toepassing in de ochtend. Als je direct bij ontwaken op je mobiel kijkt voor nieuwe berichten beweeg je snel richting beta en afleiding. In plaats daarvan kan je ook de tijd nemen om gebruik te maken van de alpha staat om de dag met andere energie te starten.


2. De "Swoosh Woosh" methode

cinema
Stel je voor dat je in een grote bioscoop zit in je eentje. Op het scherm speelt zich een zwart-wit video af. Je ziet jezelf met het ongezonde geloof of de overtuiging die je hebt. Dit is het Swoosh gedeelte.

Nu is het je taak om dit plaatje te "Wooshen" naar een kleurenbeeld waarin je opeens je nieuwe toekomst en nieuwe overtuiging voor je ziet. Met de juist ademhaling en een krachtige zin bevestig je naar jezelf dat je deze nieuwe identiteit al hebt gehaald.

"Dit ben ik"... "Dit kan ik"

Beeld je echt in hoe je je zou voelen als je deze nieuwe identiteit zou hebben behaald. Op deze manier creër je een actieve verbinding met de energie die je voor je ziet. Want om die persoon te worden zal je deze nieuwe energie als onderdeel van jezelf moeten gaan zien.


Stap 2. Persoonlijkheid, krachten en valkuilen

Persoonlijkheid is een van de onderwerpen die bij gedragsverandering moeilijk te beschrijven is. Aan de ene kant is onze persoonlijkheid iets vasts (we hebben allemaal voorkeuren en smaken). Maar als we geloven dat dit 100% vast staat, dan betekent dat ook dat we denken dat we niet kunnen veranderen. Dus hoewel aan de ene kant onze persoonlijkheid deels vast staat, moet het aan de andere kant ook een flexibele definitie hebben.

masks
Daar zit dus ook het gevaar van de persoonlijkheidstest en geloven dat je maar 'zo bent'. Dit is een fixed mindset dat je niet kan veranderen. Echter het woord persoonlijkheid komt van het Latijnse woord 'Persona'. Vroeger betekende dit het masker dat iemand droeg tijdens een optreden. Dus onze persoonlijkheid is slechts een masker, eentje van de velen die we hebben in verschillende situaties en omgevingen.


Harry Potter en de sorteerhoed

harry-potter-sorting-hat-758x397-1
Harry Potter is het voorbeeld van echte persoonlijkheidsverandering. Hij was in de eerste instantie namelijk gekozen door de hoed om bij Slytherin te gaan.

Maar Harry maakte zijn besluit op basis van het toekomstbeeld dat hij had. Hij zag zichzelf een echte Gryffindor zijn. Hij maakte zijn keus. En een bewuste keus is altijd belangrijker dan onze huidige situatie of persoonlijkheid. In dit verhaal ligt daarom een fundamentale waarheid voor ons allemaal:

"Je wordt de persoon die je kiest om te worden"


Ontdek je eigen persoonlijkheid

disckrachtenvalkuilen
Om effectief te worden als persoon is het van belang om te weten wat je krachten en valkuilen zijn. Hiervoor kunnen we de DISC methode gebruiken. Dit is een model dat 4 typen kleuren weergeeft over 2 assen.

Direct een disclaimer: het is niet de bedoeling om te denken welke kleur je bent en welke niet. Je bent namelijk niet 1 kleur. We hebben allemaal alle kleuren in verschillende situaties. Het punt van het model is ontdekken welk type energie je makkelijk ligt, welke niet en waarom je soms jezelf tegenwerkt.

Iemand die bijvoorbeeld zelf veel natuurlijke 'rode' energie heeft zal zichzelf beter kunnen motiveren dan iemand die wat rustiger 'groen' is. Aan de andere kant kan die natuurlijke rode energie kan ook omslaan in negatieve energie als iets niet lukt, terwijl de persoon met groene energie veel beter met zulke tegenslagen kan omgaan. Het punt van het verhaal is dat kennis en zelf-inzicht aan de basis ligt van fundamentele verandering. Dus hoe beter je jezelf kent, hoe makkelijker je je krachten in kan zetten en des te adequater je met je valkuilen om kan gaan.


Krachten en valkuilen

4elements
Rood staat voor winnen en voor een uitdagend doel gaan. Deze mensen willen doorgaan en vaart maken. Toch zijn ze soms ongeduldig en willen ze racen naar de finish. Ook zijn ze vaak te kritisch en nors als het even niet lukt. 

Geel staat voor nieuwsgierigheid en openheid. Er zijn grote enthousiaste ideeën en dromen. Echter is het soms te toekomstgericht en te weinig gefocust op het moment van nu, waardoor ze niet in uitvoering worden gebracht. 

Groen is vredig, empatisch en comfortabel. Maar soms wil deze kleur daarom juist niet de status quo doorbreken. Uiteindelijk zijn steun, loyaliteit, vertrouwen en een prettige omgeving belangrijk, maar actie ook. 

Blauw is van de duidelijke regels. Het liefst is alles gedetailleerd en perfect. Hierdoor wil deze kleur vaak teveel plannen en te weinig uitvoeren. Zo ontstaat er verlamming door over-analyse van het probleem of de situatie. 

orange banner

Hoe ga jij om met je valkuilen?

Dus welk van deze krachten en valkuilen herken je bij jezelf? Dit is de eerste stap in het proces. Met bewustwording en gepaste actie kunnen we vervolgens over deze valkuilen heenstappen.

Daarom is de oefening hier om voor jezelf een lijst te maken van valkuilen die je zelf wel is tegenkomt. Bespreek deze met anderen en identificeer de kleur die je in jezelf moet activeren om deze valkuil tegen te gaan.

Ben je te kritisch naar jezelf als het fout gaat? Leer de groene kleur van empathie te activeren om in een positieve stemming te blijven. 

Ben je te dromerig en toekomstgericht? Leer de blauwe kleur van plannen te activeren om aan een actielijst te werken. 

Ben je te comfortabel en vredig met hoe het is? Leer de rode kleur van daadkracht te activeren om in actie te komen. 

Ben je te perfectionistisch en wil je alles volgens de regels doen? Leer de gele kleur van inspiratie te activeren voor meer creativiteit. 

orange banner

De weg naar Succes

Dit is alweer het einde van de challenge vandaag. Ik hoop dat je wat nieuwe dingen hebt geleerd over succes. Het begint allemaal met inzicht. Inzicht in wat je wil, en het ook daadwerkelijk voor je zien. En met inzicht in onze persoonlijkheid kunnen we ook bewust blijven van onze valkuilen.

Toch kan ik me voorstellen dat jij met iemand wil sparren over je situatie en hoe jij succes kan behalen. Klik hieronder op de link om een strategiegesprek aan te vragen. Dan gaan we samen bekijken wat voor inzicht jij nodig hebt om optimaal te presteren.